Petrus

Andrum i Radio Vega april 2007. Teckning: Dennis Hamley

”Nå, nu var du så här långt, Petrus”

Han ryckte till. Här stod han, Peter Simolainen, kallad Petrus, från Vöråstan i Vasa, om natten och talade för sig själv i biskopsgården. Utanför var det natt och gatan var tom.

Vid biskopsvigningen på dagen hade det varit strålande solsken vid domkyrkan, med pressfotograferna och alla de andra biskoparna, men nu hade det börjat yra grovkornig snö. Den for över gatan som mannagryn, som manna från himlen.

Sedan var det det här med hararna…  (läs hela texten)

4 reaktioner på ”Petrus

  1. Det var ju lämpligt att du, på min 35-årsdag, publicerade en andakt som utspelar sej (nästan) i mina hemkvarter. Och då menar jag inte andliga (fast Sion fanns där).

    Kunde du förresten inte nån gång publicera nån gammal KB-artikel. När var det egentligen du jobbade där? Riktigt i början av 80-talet??

    Men det jag egentligen surfa in för var att fråga om det finns nåt sätt att få reda på vilka flygplan som färdas ovanför en. Min sambos stuga i Pargas måst nämligen befinna sej mer eller mindre rakt under en större flygled – om det finns såna – för det passerar tiotals, kanske t.o.m. hundra, flygplan rakt ovanför oss varje dag.

    Finns det nån karta på webben för sånt? Eller är det hemligt??

  2. Lindrigt off-topic (Petrus), men … Jag jobbade på KB, jo, genast efter studenten 1980, men har nog intenting sparat. Det skulle i så fall gälla att göra ett Watergate och hämta ut nånting.

    Vilka enskilda flygplan som färdas över en går inte (på något enkelt sätt) att få reda på i Finland. Däremot går flygkorridoren UN873 över Pargas och de plan som flyger där kommer från Sverige, Norge, Västeuropa och ibland från USA. De flesta är på väg till Helsingfors, men också flyg mellan de nordiska länderna och t.ex. St. Petersburg eller Moskva kan gå här.

    En karta över saken finns på webben här https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/enr/enrcu.pdf

    UN873 är en livligt trafikerad flygkorridor, som startar i Barbacena norr om Rio de Janeiro i Brasilien och går över Atlanten till bl.a. Kanarieöarna, Bryssel, Amsterdam och vidare norr om Stockholm. Pargas ligger på den sista sträckan direkt från Mariehamn till Vichtis, där korridoren slutar som inflygningsrutt till Helsingfors.

    UN873 är 18 km (10 sjömil) bred och kontrolleras av Södra Finlands flygledningscentral i Tammerfors. Den har 3 000 m som minimihöjd och 13 500 m som maxhöjd och bara östgående trafik (trafiken i motsatt riktning går längre söderut över Kimitoön och söderom Åland.)

    Trafik på lägre höjd, i regel småplan, kan om de vill följa flygkorridoren ”underifrån”. men följer i regel hellre hållpunkter i terrängen såsom Kustömasten, motorvägen, järnvägen eller kustlinjen. Ovanför Pargas bör de rapportera sin position till tornet på Åbo flygplats, men flyger längre ut på landsbygden i fritt och obevakat luftrum.

    The hard way för att ta reda på vilka flyg som flyger över en är att skaffa sig en ACARS-decoder till sin dator. Den skannar igenom den trafik av kodade radiomeddelanden som varje flygplan automatiskt lämnar ifrån sig om sin position och flyghöjd, ur loggarna från olika ACARS-servrar runtom i världen – vilket ibland har fått dx-are, radioamatörer och flygbongare att hitta varanda. Men jag befarar att det här är överkurs på stugan i Pargas.

  3. Jo, det sista är överkurs. Men MYCKET intressantt info: ger definitivt ett mervärde åt mitt hängmattskikande på flygplanen – som jag gillar, kanske mest för att jag, under småmossigt stugliv, mår bra av känslan av att det finns nåt annat än tallar, och att det finns en väg bort. 🙂

    Och jo, jag faktiskt halvt noterat att flygplanen rakt ovanför oss alltid flyger österut (däremot flyger det, en bit norr, kanske just ovanför motorvägen) flyger (mindre) plan åt andra hållet också.
    10 000 tack!

  4. (Hmm.. det sista lät kanske lite överdrivet. Jag hade nog tänkt skriva det normala 1 000)

Lämna en kommentar